tisdag 21 januari 2014

Behövs det mera plats?

Jag har en ganska dålig ovana. När högarna växer hemma hos mig, vilket händer lite då och då, börjar jag alltid fundera på vad jag behöver köpa in för smart förvaringslösning. Kravspecen på den förvaringslösningen är att den ska trolla bort alla mina högar och alltid ge mig ett välorganiserat hem, precis som i inredningstidningarna. Det börjar alltid med att jag ser mig omkring i mina olika rum, hm…var kan en bokhylla få plats, eller en käck kista eller varför inte en "undersängenförvaring". Det här är ett invant beteende hos mig som gör att jag faktiskt hindrar mig själv att gå till botten med problemet. Jag vill ha en så kallad "quick fix" och denna ska självklart lösa mina problem långsiktigt. Nu ska jag avslöja en hemlighet…det finns inga "quick fix" för djupgående problem. Problem behöver lösas med en root-cause analys. Det är rätt jobbigt att ta sig an problem på det här sättet. Det är betydligt enklare att åka till IKEA och köpa en ny låda eller en ny bokhylla, men jag vet vad som händer om bara några månader. Hyllan är full och runt i huset har högarna återigen börjat växa. Problemet finns alltså kvar!!! En systematisk analys är vad som behövs.

Jag vet att jag inte är ensam om att leta "quick fix". Det görs faktiskt i endel verksamheter ute i Sverige också. Tyvärr kan dessa bli betydligt dyrare affärer än min nya låda. Det kan innebära ett nytt affärssystem som inte löser det egentliga problemet, det kan innebära ett nytt lager och det kan innebära en nyanställning på en position som egentligen inte behövs. 
Analytikerns visdomsord: "Analysera mera!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar