torsdag 16 januari 2014

Nytt År - Nya vanor och lite "brandsläckning"

2014 är äntligen här. Jag måste erkänna att jag faktiskt i slutet av förra året hade börjat tröttna lite på 2013. Det kändes som om det var dags för något nytt och nu har vi det här. 2014 erbjuder bara möjligheter. Allt som var bra 2013 kan göras lite bättre 2014 och allt som faktiskt inte var så bra 2013 kan göras bra 2014. Härligt och uppfriskande!

Efter att ha haft två underbara semestrar under loppet av tio dagar där den ena var förlagd i norra delen av Sverige och den andra i södra delen av Sverige är hela huset uppochner. Leksaker är utspridda, tvätten ligger i högar och ouppackade väskor står lite överallt. Suck!! Tyvärr kommer inte de där väskorna att packa upp sig själv så det är bara att ta tag i det hela. 

Jag önskar att jag redan nu kunde komma med en härlig lösning på hur sådana här situationer inte uppkommer, men tyvärr inte. Just nu kan jag inte annat än säga att mitt hus kommer att få känna av den klassiska brandsläckarmetoden. Brandsläckarmetoden är den metod som tyvärr alltför många chefer är tvungna att använda sig av för att de faktiskt saknar rutiner och verktyg för långsiktig ledning. Oftast känner de att de har så mycket att göra att de inte kan ändra på detta ledningssätt och fortsätter så gott de kan. Precis så känner jag ofta att det är hemma hos mig och detta vill jag ändra på. Mitt sätt att ändra på det kommer vara att inte göra allt perfekt från början, utan istället ta tag i en del i taget. Tyvärr måste jag iallafall till en början använda mig av brandsläckarmetoden för att hitta en plattform att börja arbeta från. Dags att släcka bränder, vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar